Ludzie już od czasów starożytnych próbowali skonstruować coś, co
ułatwiałoby im poruszanie się. Znali koło, budowali proste wózki które
ułatwiały przewożenie „czegoś”, jednak nie można było poruszać się NA
nich, bez pomocy drugiej osoby. W drugiej połowie XVIII wieku francuz
de Sivra opracował coś, co nazywane było „maszyną do chodzenia”.Nazwa
wzięła się ze sposobu jakim wprawiano maszynę w ruch. Kierujący
pojazdem musiał odpychać się nogami od podłoża, a gdy dobrze się
rozpędził, mógł usiąść na siodełku. Owy wynalazek nie pozwalał jednak
na zmianę kierunku, gdyż nie było możliwości skrętu kołami. Brakowało
mu również hamulców. Modyfikację maszyny wprowadził w 1816 roku Karl
Freiherr Drais von Sauerbronn. Jego maszyna dawała możliwość zmiany
kierunku, gdyż przedni widelec nie był sztywno połączony z ramą
pojazdu. Dzięki maszynie Karla Freiherra Draisa można było rozwijać
prędkości dochodzące do 15 km/h. Jednak konstruktorzy nadal próbowali
ulepszać wynalazek. W pierwszej połowie XIX wieku nastąpił przełom.
Kirkpatrick MacMillan stworzył pierwszy „rower” napędzany
mechanicznie. Pojazd ten posiadał napęd na tylne koło, i był pierwszym
pojazdem pod tym względem. W 1845 Pierre Michaux skonstruował znany
Velocipede, który był napędzany na przednie koło, a 16 lat później
dwaj konstruktorzy, James Starley i William Hunter, stworzyli koło ze
szprychami, co pozwalało na budowę kół o bardzo dużych średnicach,
użytych w tak zwanych bicyklach. W 1868 roku konstruktorzy Guilmet i
Meyer wprowadzili do roweru łańcuch(ten, który stosuje się również w
dzisiejszym rowerze). Wygląd dzisiejszego roweru zawdzięczamy
Kemp-Starley’owi, który zawarł w pojeździe dwa koła równej wielkości,
oraz widelec przedniego koła połączony z kierownicą. Nazwany został
jako Rover(czyli Wędrowiec). Ta nazwa zachowała się w języku Polskim
do dziś. Późniejsze modyfikacje miały już tylko na celu podniesienie
komfortu jazdy. W 1888 John Boyd-Dunlop stworzył oponę pneumatyczną.
Pięć lat później wprowadzono prosty system przełożeń, a przerzutki
montowane na współczesnych rowerach w 1932 roku.

Dodaj komentarz